Week 2 “CURRICULUMANALYSE”
In het hieronder volgende document geef ik de informatie
over de curriculumanalyse. Via een verhaal zal ik de verschillende onderdelen
benoemen en geef ik steeds via de verwijzing antwoord op de gestelde
opdrachten. Via de groene tekst is er een link beschikbaar welke verwijst naar
het betreffende document.
Veel leesplezier
6A
Het schoolplan vormt op
mesoniveau het uitgangspunt voor het lesgeven. Daarnaast zijn er vakspecifiek
curricula ontwikkeld die hieronder beschreven worden:
Onderstaande ontwikkelingen zijn gestart n.a.v. de
vernieuwde aanpak gerelateerd aan het Referentiekader
taal en rekenen. De kerndoelen die het uitgangspunt vormen voor
hernieuwd beleid zijn:
Om het taalbeleid in de
breedste zin van het woord toe te kunnen passen op onze locatie hebben we
ervoor gekozen om schoolbreed een vademecum te ontwikkelen waarbij we uitgaan
van eenzelfde strategie en aanpak van de meest relevante taalvaardigheden. Alle
leerlingen kunnen dit naslagwerk terugvinden op de ELO.
Ik heb voor de verzameling van het curriculum taalbeleid evenals het
taaltrainingsprogramma wat we uitgewerkt hebben heb ik de volgende documenten
verzameld:
Taalbeleid op het Hooghuis powerpoint
Voor het rekenen zijn de
volgende documenten beschikbaar binnen onze school:
Dan zijn er nog een aantal documenten die ik vanuit mijn
functie als onderwijsmanager en curriculumontwikkelaar heb gemaakt en mede heb
vormgegeven. Het gaat daarbij om een pilotproject
wat vanuit het SLO is aangestuurd en waarbij een
implementatietraject is opgestart om te komen tot een geschikte vorm van
implementatie op het gebied van taal en rekenen. Dit project is gestart met als
uitgangspunt het nieuw in te voeren referentiekader:
In mijn studie ga ik mij richten op onze schakelklas. Ook hiervoor is een curriculum
ontwikkeld. Dit is te vinden in het volgende document:
6B
Voor de analyse van de schakelklas heb ik de volgende
document gemaakt:
6C
Voor de visualisatie van het curriculum van de
schakelklas verwijs ik naar het volgende document:
6D
De vragen:
1. Welke leerlijnen/leerdoelen
herken je?
De meeste leerdoelen en leerlijnen zijn herkenbaar binnen
de schakelgroep aangezien ik ze zelf mede heb ontwikkeld. Met name als het gaat
om de sociaal-emotionele ontwikkeling is er een globaal traject ontwikkeld voor
deze groep die gaandeweg de komende 2 jaar verder ontwikkeld gaat worden.
Uitgangspunten staan daarbij beschreven in het “curriculum schakelklas”. Er is
reeds een implementatie aan de gang om tot een definitieve doorgaande
ontwikkeling te komen op het gebied van aanleren van leerlingcompetenties
teneinde de schakeling soepel te laten verlopen voor de groep van 18
leerlingen.
De leerlijnen hebben met name betrekking op bijvoorbeeld
het maken van afspraken omtrent agendagebruik, het gebruik van vragenkaartjes,
het gebruik van stiltemomenten, het gebruik van pictogrammen als het gaat om
visualisatie, het hanteren vn positieve feedback enz.
2. Naar welke leerdoelen leiden
deze leerlijnen?
De leerdoelen zijn erop gericht om de vaardigheden zo
goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Met name gaat het om procesontwikkeling en
het hanteren van leervaardigheden. De doelen zijn erop gericht om duidelijke
structuur aan te brengen in het leerproces. Binnen ieder specifiek vakgebied zijn deze
structuren zichtbaar aanwezig. Lessen zijn qua opbouw identiek evenals de
interactiemomenten, interventies bij problemen,
3: Welke integratie of samenhang
van leerdoelen zie je?
Het gaat om een continue ontwikkeling waarbij alle facetten
van de bovengenoemde leerlijnen ingezet worden. De integratie tussen de
verschillende vakken is dus zo optimaal mogelijk; Er kunnen geen verschillen
zijn in het aanleren van het proces van lesstofaanbieding en behandeling; De inhoud
verschilt, maar het aanleren ervan gebeurt op vooraf gestelde afspraken en
regels.
4. Hoe komen deze leerdoelen in
het primaire proces van jouw groep(en)/leerjaren terug (e.g. methoden,
contractwerk, vakken en leermiddelen)?
Uiteraard is na bovenstaand verhaal duidelijk dat het
primaire proces afgebakend wordt en dat het volledig terug komt in mijn groep.
Ik ben de mentor van deze groep en geef de leerlingen Wiskunde, Nederlands,
K&C en taal- en rekentraining. Hierdoor is het eenvoudiger om dit primaire
proces vorm te geven.
5. Welke sterke punten herken je,
wat zijn zwakkere punten?
Met name de doorontwikkeling van dit proces is nog
onduidelijk aangezien we nog geen referentiekader hebben waar we een tussen- en
eindmeting hebben. De nulmeting is wel bekend.
De sterke punten hebben zijn met name zichtbaar door de
ontwikkeling van de leerlingen in deze groep. Ze hebben een duidelijke
structuur aangeleerd gekregen waarbij een grote groep leerlingen ‘lekkerder’ in
hun vel zijn komen te zitten en waarbij de resultaten voor de verschillende
vakken voldoende tot goed genoemd kunnen worden.
Er is uitermate veel commitment binnen het docententeam.
Alle neuzen staan in de goede richting. Men is ook bereid zich te ontwikkelen.
Daarnaast wordt de ondersteuning van experts en zelfs van externe instanties
die objectief naar het proces kijken als prettig ervaren.
Hallo Harrie,
BeantwoordenVerwijderenEigenljk word ik door je laatste blogbericht en het ontbreken van vervolg vooral nieuwsgierig naar hoe het met je gaat... De operatie heeft een behoorlijke fysieke impact gehad en ik ben benieuwd en bezorgd of je enig idee hebt of je planning voor dit studiejaar gaat halen? Laat je ons op tijd weten of je meer ondersteuning nodig hebt en welke?
In dit blogbericht zou je een tussentijdse beoordeling krijgen op pi 2.2:
Kritisch-analytische vermogen wordt getoond m.b.t. de ontwikkelpunten van de eigen school. Je ontwerp sluit hierbij aan. Je eigen affiniteiten stijgen dus niet uit boven het belang van de school. Je kijkt kritisch naar de ontwikkelpunten van de eigen school door een goede curriculumdocument-analyse en bijbehorende redenering. Ook bevraag je collegae regelmatig (ik reken je team en je collega, die feedback heeft gegegeven op je blog mee) en je betrekt hen zichtbaar in je ontwerp, bijv. vragen om feedback op ontwerpblog en ook daadwerkelijk anticiperen op hun feedback eventueel via feedbackformulieren.
Ik kan eigenlijk geen goede tussenbeoordeling geven, maar ga wel feedback geven op de curriculumanalyse:
1. Je hebt duidelijk goed begrip van Van den Akker en weet dit toe te passen op je eigen school. In een visualisatie, woorden en tabellen kun je dit weergeven.
2. Je hebt redelijk overzichtelijk weergeven waar de sterktes en zwaktes zitten, maar belicht eigenlijk vooral één kant van de opleiding: het deel waar het gaat over het begeleiden van de meervoudige problematiek. Deze belicht je overigens helder en systematisch. Wat ik mis is de beschrijving van de overige meer inhoudelijke doelen (rekenen taal etc), die toch ook een onderdeel vormen van het programma. Je beschrijft erg beknopt de relatie van inhoud en begeleiding / structuur.
3. omdat je er nog niet aan toe bent gekomen om een plan voor herontwerp of een trapmodel te beschrijven, kan ik het onderdeel: "je ontwerp sluit hierbij aan" nog niet beoordelen.
4. Ik mis ook expliciet de input van collega's en collega-studenten.
FEEDUP: Als je je curriculumanalyse aanvult met (de relatie met) de inhoud van hhet programma, dan kun je verder met je herontwerp en je trap.
FEEDFORWARD: Laat ook expliciet zien hoe je je collega's betrekt bij het herontwerpen en wat zij jou als input/ feedback meegeven.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Hopelijk ga je snel minder last krijgen van de gevolgen van de operatie. Trek aan de bel als je voorziet dat je achterstand oploopt, dan kunnen we een nieuwe planning maken en samen bekijken hoe we de "schade" zoveel mogelijk kunnen beperken.
Groet,
Dimphy
Hallo Harrie,
BeantwoordenVerwijderenIk zie nu zeker wel de feedback van het uitwisselen van ideeën en informatie met je collega's. Ik zie ook het meer inhoudelijk programma op de lijn rekenen en taal en de relatie met de curriculumanalyse.
Op het trapmodel heb je feedback gehadnvan Danielle.
Groet,
Dimphy