woensdag 20 juni 2012

Het vervolg van het herontwerp en een leeractiviteit

Nadat we in ons team de eerder genoemde uitslag van de nulmeting hebben besproeken zijn we aan het werk gegaan met de specifieke schakelklas. Voorafgaand aan dit veranderingsproces heb ik een presentatie verzorgd waarin aan alle collega's is uitgelegd wat we willen bereiken met deze schakelklas. Via deze powerpointpresentatie is te zien welke onderdelen aan bod zijn gekomen. De basis voor het herontwerp ligt hier aan ten grondslag. Een juiste en transparante communicatie is de voorwaarde om deze schakelklas succesvol te laten worden.   Vervolgens zijn we aan de slag gegaan en hebben we via een PDCA-traject een veranderingstraject opgestart. Daarbij hebben we bekeken via welke invalshoek we moeten veranderen. Er moet allererst commitment zijn om te willen veranderen. Vanuit de vergadering met de schakelklasdocenten hebben we getracht de neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. In dit document is te zien hoe we docenten willen begeleiden om dit doel te bereiken. Vervolgens hebben we afspraken gemaakt omtrent de afspraken die in deze klas gemaakt zijn. Het betreft hier de communicatie naar de leerlingen. Hier is te zien welke lesopbouw we gaan inzetten. 
Om een eerste aanzet te geven voor een leeractiviteit hebben we gemeend om deze activiteit op te nemen in een zelfde afsprakensystematiek waarbij auditief zwakkere leerlingen ondersteund worden in de uitvoering van hun opdrachten. Een eerste opzet is gemaakt om te komen tot het gebruik van pictogrammen. Een voorbeeld hiervan is te vinden in het document picto wiskunde.

2 opmerkingen:

  1. Dag Harrie,
    Hier even mijn feedback:

    Survey/Assessment tool:

    Heb je deze al uitgezet of wil je hier nog feedback op? Maak anders even een afspraak via de hoofdblog (http://uitdagendontwerpen2012.blogspot.nl/2012/06/25-juni-feedbackrondes.html). Dan feedback hierop geven, want nu kan ik geen commentaar per vraag geven omdat het online staat. Misschien ook handig om het door te nemen. Dan wordt de kwaliteit van je data beter. Kan ik je ook uitvoeriger uitleggen hoe te verbeteren. Op zich al goed hoor, maar kan beter... dan wordt je assessment/evaluatie ook beter.

    Groet, Danielle


    Groet, Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Harrie, wat betreft de geplaatste documenten, dat zijn toch vooral documenten van school. Heb je al een idee hoe je activiteiten rondom jouw trapmodel gaat ontwerpen? Hulp erbij nodig? Laten we dit ook maandag even bespreken!

    BeantwoordenVerwijderen